به گزارش صدای بورس، همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: بر اساس گزارشات ۶ ماهه، در شرایط فعلی اقتصاد کشور، صنعت خودرو که پس از صنعت نفت پر اشتغالترین و پر گردشترین صنعت کشور است، دچار یک مشکل اساسی شده است.
وی اشاره کرد: مهمترین مشکلی که این زیان دهی را شکل داده، قیمت گذاری دستوری است. وقتی ایران خودرو به صورت ناخالص یعنی زیر قیمت تمام شده، کالای خود را به فروش میرساند، نمیتوان انتظار داشت که به هیچ روشی غیر از اصلاح قیمتی، شرایط بهبود یابد و بهترین مسیر نیز مسیر بورس کالا است.
دارابی بیان کرد: در حال حاضر دولت به جای دریافت مالیات، ایجاد اشتغال و زنجیره تولید در کشور، عملاً با یک وضعیت بسیار نابسامان در صنعت خودرو مواجه است که هر لحظه امکان دارد کشور را با یک بحران مواجه کند.
کارشناس بازار سرمایه گفت: با تجربه خروج خودروسازان سنگین کشور از قیمت گذاری، شاهد سودآوری و رفع مشکلات آن بخش بودیم. به همین دلیل، این انتظار معقول و اولیهای است که با خروج خودرو از سیستم قیمت گذاری کنونی و ورود به بازار شفاف بورس کالا در سالهای آینده شاهد بهبود کیفیت و سرمایه کافی برای تولید بهتر خودرو باشیم؛ با توجه به اینکه ایران از لحاظ مواد اولیه، فلزات، مواد پتروشیمی، مهندسها و کارگرهای زبانزد در منطقه، مزیت کاملی در صنعت خودرو دارد و این زنجیره اگر از تسلط یا خرابکاری اقتصاد دولتی خارج شود، میتوان بازدهی بسیار مناسبی را شاهد بود.
دارابی خاطرنشان کرد: شرایط واسطه گری ناشی از قوانین اشتباه است؛ زمانی که توسط برخی قوانین اقتصاد دولتی، خودرو یا هر صنعت دیگری زیان ده شود، سرمایه به بخش تولید وارد نمیشود و این مسئله ناشی از اقتصاد اشتباه دولتی است و اگر اقتصاد اصلاح شود، دلال یا واسطه سهام خودرو را به جای خود خودرو خریداری میکند و در صورت اصلاح قوانین این شبکه خود به خود محو خواهد شد. باید توجه داشت که مردم مقصر نیستند بلکه قوانین بد همیشه مقصر است و سبب شکل گیری رفتار غلط خواهد شد.
منبع: بورس نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰