«وزارت نفت مکلف است با همکاری گمرک نسبت به واردات گازوئیل اقدام کند». این بند یکی از مصوبات ۹گانه شورای اقتصاد برای مدیریت اضطراری ناترازی گاز زمستان است. تهاتر مازوت با گازوئیل یکی از شیوههای روی میز برای وزارت نفت است تا به تکلیف خود عمل کند.
درحالیکه روز گذشته رئیسجمهور دلیل قطعی برق را کمبود ذخایر سوخت عنوان کرد، گازوئیل وارداتی باهدف جبران کمبود گاز برای نیروگاه روانه واحدهای تولید برق میشود تا خاموشی خانهها، مزارع کشاورزی و صنایع به حداقل برسد.
با احتساب قیمت هر بشکه مازوت و گازوئیل در بازار خلیجفارس، تهاتر روزانه ۲۰۰ هزار بشکه مازوت میتواند ورودی مخازن گازوئیل نیروگاهها را ۲ برابر کرد.
واردات حاملهای انرژی راهکاری است که در میان کارشناسان انرژی نظرات موافق و مخالف بسیاری دارد.
کارشناس انرژی ابوالفضل ابوطالبی واردات حاملهای انرژی برای کشور را پر هزینه دانسته و معتقد است که هزینه روشنکردن چراغ خانه مردم با واردات گازوئیل ۵ برابر خواهد شد.
اما یک کارشناس انرژی دیگر امید طیبیان میگوید که اگر کمبود گاز به قطعی برق برسد، خسارت مالی آن فارغ از نارضایتیهای اجتماعی و بحرانهای امنیتی فقط برای صنایع ۳ برابر هزینه تهاتر مازوت با گازوئیل است.
محدود نگهداشتن تهاتر گازوئیل با مازوت بهعنوان یک راهکار کوتاهمدت مستلزم اجرای دقیق ماده ۱۰ قانون مانعزدایی از صنعت برق است؛ قانونی که سبب میشود، تأمین گاز طبیعی مناسب در کنار ارتقای راندمان نیروگاهها مشکلات انرژی زمستان را به حداقل برساند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰