شایانیوز- قیمت خودرو امروز دوشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۳ با روند نوسانی به کار خود ادامه میدهد. طوری که محصولات داخلی و مونتاژی همگام با هم گران و ارزان شدند، اما تعداد دیگری از محصولات به اغما رفتهاند.
بررسیها نشان میدهد که از ابتدای معاملات روز جاری نرخ دلار نزولی بوده است و این نوسانات از آنجا آب میخورد.
قیمت خوروهای داخلی
نام خودرو
|
قیمت بازار |
ساینا S | ۴۷۱/۵۰۰/۰۰۰ میلیون تومان |
پژو پارس سفارشی ELX | ۸۲۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان |
شاهین G (سانروف) | ۸۳۸/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان |
دنا پلاس توربو ۶ سرعته | ۱/۰۵۹/۰۰۰/۰۰۰ میلیارد تومان |
کوییک S | ۴۵۸/۵۰۰/۰۰۰ میلیون تومان |
۲۰۷ اتوماتیک پانوراما |
۱/۰۲۲/۰۰۰/۰۰۰ میلیارد تومان
|
سهند | ۵۴۱/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان |
تارا اتومات V4 |
۱/۰۶۶/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان
|
سورن پلاس | ۷۹۱/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان |
قیمت خودرو های مونتاژی
نام خودرو | قیمت خودرو |
جک J4 | ۹۳۵/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان |
دیگنیتی پرایم |
۱/۷۸۵/۰۰۰/۰۰۰ میلیارد تومان
|
فیدلیتی (۵ نفره) | ۱/۸۲۵/۰۰۰/۰۰۰ میلیارد تومان |
تیگو ۷ پرمیوم | ۲/۰۰۵/۰۰۰/۰۰۰ میلیارد تومان |
اکستریم VX | ۴/۴۵۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیارد تومان |
کی ام سی J7 | ۱/۶۴۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیارد تومان |
هونگچی E-QM5 | ۱/۸۶۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیارد تومان |
لاماری ایما | ۱/۹۰۵/۰۰۰/۰۰۰ میلیارد تومان |
پیشنهاد امروز برای خرید خودرو
بدون شک جک S5 در زمره موفقترین خودروهای چینی عرضهشده در ایران قرار میگیرد. این کراس اوور کامپکت نزدیک به یک دهه است که توسط کرمان موتور تولید میشود و با توجه به فاکتورهایی مثل طراحی مطلوب، مشخصات فنی قابل قبول و امکانات مناسب، طرفداران خاص خود را در بازار تشنه ایران دارد. اما با وجود فیسلیفت اخیر، غبار زمان در چهره جک S5 مشهود است، به همین خاطر کرمان موتور قصد دارد همزاد بروزتر و جدیدتر آن را راهی بازار کند. این همزاد که در اصل سهول X6 نام دارد، سال گذشته در نمایشگاه خودروی پکن معرفی شد و در ایران با نام کی ام سی X5 بهفروش خواهد رسید.
مزایا و معایب
+ طراحی بروز و مدرن
+ پیشرانه قدرتمند
+ امکانات رفاهی و ایمنی مناسب
– ناهماهنگی در طراحی بدنه
– قیمت احتمالی بالا در ایران
مشخصات فنی
برند سهول (Sehol) زیرمجموعه کمپانی جک محسوب میشود. این برند نوپا در سال ۲۰۱۸ و با نام سول (Sol) تاسیس شد. جالب اینکه سهول یا سول نتیجه همکاری جک با کمپانی بزرگ فولکس واگن و برند سئات است و یک شرکت مشترک (جوینت ونچر) بهشمار میرود. سهول X6 یا کی ام سی X5 از پلتفرم جک S5 بهره میبرد. از این رو اشتراکات فنی این دو خودرو بسیار زیاد است و عمده تفاوت آنها به طراحی ظاهری و داخلی و همچنین امکانات مربوط میشود.
کی ام سی X5 در سرزمین مادری با دو موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ بهفروش میرسد. موتور بهکاررفته در مدل پایه ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن.متر گشتاور دارد. اما موتور مدل پرچمدار این کراس اوور خوشاستیل نزدیک به ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ الی ۳۰۰ نیوتن.متر (بسته به کالیبراسیون) گشتاور تولید میکند. خوشبختانه کی ام سی X5 در ایران با موتور قویتر عرضه خواهد شد. این موتور استاندارد آلایندگی یورو ۶ را دارد و به دلیل تجهیز به توربوشارژر نیازمند سوخت باکیفیت است.
وظیفه انتقال قدرت به چرخها را یک گیربکس دوکلاچه شش سرعته تَر بر عهده دارد. مثل اکثر کراساوورهای چینی، در این خودرو نیز نیروی موتور به چرخهای جلو ارسال میشود.
درباره شتاب کی ام سی X5 اطلاعات رسمی موجود نیست، ولی با توجه به اشتراکات فنی این خودرو با فیسلیفت جک S5 و وزنی مشابه، میتوان شتاب آن را حدود ۱۱ ثانیه تخمین زد. در رابطه با حداکثر سرعت کی ام سی X5 نیز اطلاعات موثقی وجود ندارد، اما برخی سایتهای چینی و روسی این فاکتور را برای مدل ضعیفتر ۱۵۰ اسب بخاری، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت درج کردهاند. مثل شتاب، شاید بتوان حداکثر سرعت کی ام سی X5 را نیز همانند فیسلیفت جک S5 در حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت پیشبینی کرد.
مصرف سوخت ترکیبی آورده جدید کرمان موتور، حدود ۸.۵ لیتر برآورد میشود. گفتنی است باک این کراس اوور گنجایش ۵۵ لیتر سوخت را دارد.
سیستم تعلیق کی ام سی X5 در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع چند اتصالی یا همان مولتی لینک است. انتظار میرود بهلطف این ویژگی، سرنشینان X5 سفرهای راحتی را تجربه کنند. خوشبختانه هر چهار چرخ این کراساوور کامپکت به ترمز دیسکی مجهز است؛ بنابراین، قدرت توقفپذیری باید در سطح مناسبی باشد.
طراحی ظاهری
اگر پیگیر محصولات تازهوارد چینی باشید، در همان نگاه نخست به تصاویر کی ام سی X5 بلافاصله به یاد کراساوور برقی نیو ES8 خواهید افتاد. ترکیب چراغها و جلوپنجره بهوضوح خودرو مذکور را در ذهن تداعی میکند. مثل شمار زیادی از مدلهای جدید، چراغهای X5 نیز ساختاری دو تکه دارد و چراغهای اصلی جلو روی سپر قرار گرفته و چراغهای باریک در حاشیه کاپوت هم تامینکننده روشنایی در روز است. جلوپنجره کی ام سی X5 ابعاد بسیار بزرگی دارد و در ترکیب با چینش خاص چراغها، خودرویی اسپرت و خشن را نشان میدهد.
در نمای جانبی با پیکره بسیار آشنایی روبرو هستیم، چرا که کی ام سی X5 وابستگی خود به جک S5 و نسبت فامیلی با آن را کاملا آشکار میکند. در این نما X5 آن جسارت و پویایی نمای جلو را ندارد و از نظر طراحی، پروفایل جانبی نمره خیلی خوبی نمیگیرد. البته باید اذعان کنیم که در جک S5 بهخاطر پیوستگی در طراحی، این ضعف اصلا احساس نمیشود.
طبق روال مرسوم این روزها، کی ام سی X5 نیز از چراغهای عقب سرتاسری سود میبرد. این چراغها باریک است و از طریق یک نوار باریک به هم متصل شدهاند. سپر کراس اوور چینی فرم سادهای دارد و چراغهای مهشکن و دنده عقب در گوشههای آن تعبیه شدهاند. در قسمت زیرین سپر دو خروجی اگزوز بهچشم میخورد که البته تزئینی است و فقط جنبه زیبایی دارد. اسپویلر انتهای سقف که چراغ سوم ترمز را در خود جای داده، دیگر ویژگی قابل ذکر X5 در نمای عقب است.
طراحی داخلی
درون کابین هیچ وجه اشتراکی بین کی ام سی X5 و جک S5 نمیتوان پیدا کرد. محصول جدید کرمان موتور، کابین به مراتب مدرنتری دارد و از امکانات بیشتری سود میبرد. نمایشگر ایستاده موجود در قسمت میانی داشبورد، شاخصترین المان کابین X5 بهشمار میرود. این نمایشگر اندازهای برابر با ۱۲.۸ اینچ دارد و از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی میکند. پشت فرمان خوشفرم خودرو خبری از نشانگرهای آنالوگ نیست و یک نمایشگر دیجیتال اطلاعات مورد نیاز راننده را در اختیار وی قرار میدهد.
روی کنسول میانی کی ام سی X5 از اهرم دنده نیز خبری نیست، زیرا این کار بهوسیله یک دکمه گردان و بهصورت الکترونیکی انجام میگیرد. با توجه به حذف این اهرم، کنسول میانی شکیلتر و خلوتتر شده و محفظههایی را برای قرار دادن لیوان و اشیای کوچک دارد. سانروف پانورامیک دیگر برتری X5 به جک S5 است و وجود آن را باید به فال نیک گرفت.
این ویژگی معمولا در خودروهای لوکس و ردهبالا به چشم میخورد. این کراس اوور به سیستم صوتی ۶۰۰ واتی با آمپلیفایر اختصاصی و ۱۱ بلندگو نیز مجهز است.
قیمت
کی ام سی ایکس ۵ در کارخانه به قیمت ۱/۴۷۵/۰۰۰/۰۰۰ میلیارد تومان و در بازار آزاد خودرو ۱/۷۱۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیارد تومان ارزش گذاری شده و قابل معامله می باشد.
کی ام سی ایکس ۵/ مدل ۱۴۰۲ / کارکرد ۱۵/۵۰۰ / وضعیت بدنه سالم / قیمت ۱/۶۸۵/۰۰۰/۰۰۰ میلیارد تومان
این خودرو مدل های پایین تری ندارد.
سخن آخر
تجربه در کشور عزیزمان ایران نشان داده است که هرگاه چیزی را نیاز داشته ایم بلافاصله آن را تهیه نماییم و در انتظار تغییرات بازار نمانیم.
این گزارش تنها برای تصمیم بهتر کاربران نوشته شده است.