به گزارش پارسینه، اندازه بازار جهانی لوازم جانبی موبایل در سال ۲۰۲۲ به ۸۸.۰۷ میلیارد دلار رسید و انتظار میرود از ۱۰۱.۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۳۳۳.۹ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۱ افزایش پیدا کند. این آمار نشاندهنده رشد و پویایی کسب و کارهای لوازم جانبی موبایل است. رشدی که آنقدر بی سر و صدا رخ میدهد که از چشم صاحبان کسب و کار پنهان مانده است.
چرا کسب و کار لوازم جانبی موبایل پررونق است؟
- چون لوازم جانبی موبایل فضای زیادی برای انبار کردن نمیخواهد.
- این محصولات فسادپذیر نیستند، تاریخ انقضا ندارند و برای ارسال از طریق پست هم مشکلی ندارند (برای همین حتی گزینه خوبی برای تأسیس آنلاین شاپ هستند.).
- نیاز کاربران به لوازم جانبی روز به روز بیشتر میشود. چون هر روز افراد بیشتری به جمع استفادهکنندگان تکنولوژی میپیوندند و برخی دیگر به دنبال ایجاد تنوع یا ارتقاء لوازم جانبی مورد استفاده خود هستند.
- حاشیه سود محصولات عالی است و قیمت آنها گاهی با قیمت دلار بالا و پایین میشود.
- با وجود اطلاع همه از پرسودی این کسب و کار آنقدر نیاز جامعه به لوازم جانبی زیاد بوده که هنوز اشباع نشده است.
- ورود به این حوزه آموزش چندانی نمیخواهد و با مطالعه و جستوجو در اینترنت به سادگی انجام میشود.
- لوازم جانبی موبایل چندان تحت تاثیر مد و فصل نیستند و این خود یک دلیل دیگر برای رونق بالای کسب و کارهای مرتبط است.
- اگر برای فروش لوازم جانبی بخواهید سایت یا شبکههای اجتماعی داشته باشید تصاویر و اطلاعات محصولات به سادگی در اینترنت یافت میشود و نیازی نیست خودتان را برای تولید محتوا به دردسر بیندازید.
- درآمد فروشگاه لوازم جانبی موبایل تنها از طریق فروش محصولات نیست و میتواند بسته به توانایی و مهارتهای شما از ارائه خدمات هم باشد. خدماتی چون ویروسکشی، نصب برخی بازیها و نرمافزارها، برش سیم کارت، نصب محافظ صفحه نمایش و…
- یک فروشگاه لوازم جانبی موبایل هزینه چندان زیادی برای دکوراسیون و چینش نمیخواهد.
چالشهای کسب و کارهای لوازم جانبی موبایل
با وجود مزایا این کسب و کار هم مانند بقیه با یک سری چالشها روبرو است:
- اولین چالش افراد در این حوزه تأمین اجناس است. شما برای ورود به چنین حوزهای باید اجناس خود را از فروشندهای تهیه کنید که محصولات را با قیمت و کیفیت مناسب به شما عرضه کند.
- چالش بعدی بحث کیفیت محصولات است چون در این بازار برندهای ناشناس با قیمتهای گول زننده زیاده شدهاند. برای این موضوع شما باید به اندازه کافی تحقیق کنید و مشورت بگیرید.
- درست است که لوازم جانبی موبایل را میتوان به سادگی انبار کرد ولی وقتی یک مدل گوشی خاص از رده خارج میشود چه؟ پس برای برخی کالاها که به مدل گوشی وابسته هستند ممکن است خواب سرمایه بالا باشد.
- در بازار لوازم جانبی تنوع محصولات به قدری بالاست که نمیتوان برای همه مدل گوشیها لوازم جانبی موجود کرد یا به سراغ همه دستهبندیهای محصولی رفت.
- از آنجایی که قیمت برخی محصولات وابسته به قیمت دلار است در صورتی که قیمتهای فروشگاه آپدیت نشود بیش از دیگر کسب و کارها از تورم جا میمانید و نمیتوانید از درآمد کسب شده برای تأمین مجدد همان اجناس فروش رفته اقدام کنید.
راه چاره چیست؟
با وجود این همه چالش باز هم میبینیم تعداد کسب و کارهای موفق لوازم جانبی موبایل کم نیست چون با اندکی سیاست و نکتهسنجی میتوان آنها را مدیریت کرد:
- برای تهیه اجناس باید به سراغ عمدهفروشهای لوازم جانبی بروید. امروزه به لطف اینترنت پیدا کردن تأمینکنندگان اجناس راحتتر از قبل شده است و عمدهفروشهایی مانند بازرگانی رضایی از طریق همین فضا در دسترس شما هستند.
- برای اطمینان از کیفیت اجناس از یک سری محصولات و برندها تست تهیه کنید.
- سعی کنید به سراغ مدل گوشیها و برندهای پرطرفدار بروید. این روزها گوشیهای شیائومی، سامسونگ، هواوی و ال جی طرفداران بیشتری نسبت به دیگر برندها دارند. همچنین میتوانید لوازمی تهیه کنید که میان چند مدل گوشی مشترک هستند (مثل قابهای گوشی که به چند مدل گوشی میخورند.).
- از محصولاتی که ربطی به مدل گوشیها ندارند هم غافل نشوید. محصولاتی مثل پاوربانک، فلش مموری، کارت حافظه، هدفون، ایرپاد و… وابسته به مدل گوشی نیستند.
- در مورد تغییر قیمتها سعی کنید مدام اطلاعات خود را آپدیت کنید و تا جایی که میشود این کار را انجام ندهید (چون مشتری را بیاعتماد میکند). ولی گوش به زنگ باشید و به محض اینکه متوجه شدید با درآمد کسب شده قادر به تأمین اجناس جدید نخواهید بود اقدام به تغییر قیمتها متناسب با قیمت دلار کنید.
مراحل راهاندازی کسب و کارهای لوازم جانبی موبایل
۱- مانند هر کسب و کار دیگری ابتدا باید اقدام به تأمین اجناس کرد و در این راه همانطور که گفته شد باید از فروشندگان عمده لوازم جانبی موبایل بهره ببرید.
۲- اگر فروشگاه شما برای خرید حضوری است اقدامات بعدی شما شامل خرید یا اجاره مغازه و درست کردن دکوراسیون آن میشود.
۳- اگر اقدام به تأسیس فروشگاه آنلاین کردهاید باید به سراغ زدن سایت یا فعالیت در شبکههای اجتماعی بروید. البته این مرحله و مرحله قبل از هم جدا نیستند و حتی میتوانند همزمان با هم انجام شوند چون فروشگاههای اینترنتی امروزه سهم بزرگی از خرید و فروشها را به خود اختصاص دادهاند.
۴- اگر نمیخواهید از رقبای خود در این بازار عقب بمانید حتماً به فکر لوگو و شعار تبلیغاتی باشید و در این زمینه با تکیه بر مطالعه، تحقیق یا افراد متخصص پیش بروید.
۵- چنانچه مغازه دارید باید اجناس را به خوبی در ویترین بچینید. طوری که حس شلوغی القا نکند و در عین حال جذاب و چشمنواز باشد. همین اقدام برای فروشگاه آنلاین به شکل گذاشتن عکس و توضیحات محصولات انجام میشود و در مورد هر دو زمینه باید با اطلاعات کافی وارد عمل شوید.
۶- اگر به فکر ارسال محصولات خود برای مشتریان هستید پس یک بستهبندی جذاب همراه با لوگو نیاز کسب و کار شماست. البته این مورد ضروری نیست ولی بر روی برندینگ کار شما تاثیر زیادی دارد و فروشگاههای بسیاری حتی در همان فروش حضوری هم نایلون یا بستهبندی خاص فروشگاه خود را عرضه میکنند.
۷- حتماً باید برای خدمات پس از فروش نقشهای داشته باشید. خدماتی مانند امکان مرجوعی، ضمانت بازگشت وجه، گارانتی و… خیال مشتری را از کیفیت محصولات راحت میکند چون میبینید شما به کار خود اعتماد دارید.
۸- با تبلیغ کردن کسب و کار خود شانس جذب مشتریان جدید را به کسب و کارتان بدهید. طبیعتاً این کار هزینههایی برای شما خواهد داشت. ولی فروش بیشتر و کسب سود این هزینهها را جبران میکند.
۱۰ تکنیک طلایی برای راه اندازی یک کسب و کار پررونق در زمینه لوازم جانبی
بعد از طی کردن مراحل بالا باید به فکر توسعه کار خود باشید. اینجا برای شما ترفندهایی جمعآوری کردیم که برگرفته از تجربه است:
۱- قیمتهای رقابتی برای محصولات خود انتخاب کنید. این موضوع شاید در ابتدا منجر به کاهش درآمد شما شود ولی با افزایش تعداد مشتریان گردش مالی خوبی برای شما ایجاد میکند.
۲- کیفیت محصولات خود را به هر عامل دیگر اولویت دهید. تنها در این صورت است که مشتریان شما مجدد به شما مراجعه میکنند. این موضوع حتی میتواند منجر به تبلیغ رایگان کسب و کار شما شود چون مشتریان شما را به همدیگر معرفی میکنند.
۳- طی فروش خود کمپینهای مختلف برگزار کنید تا شانس معرفی شدن به مشتریان جدید را افزایش دهید. کمپینهایی چون فروش ویژه، سیاه جمعه، آف انبار تکانی و… تأثیر به سزایی در خرید مشتریان دارد. مخصوصاً وقتی ببینند این کمپینها واقعی است و شما واقعاً قیمتها را با تخفیف گذاشتهاید.
۴- برای تأمین اجناس خود اول بودجه را به پرفروشترین لوازم جانبی موبایل که شامل گلس، گارد محافظ، کارت حافظه، فلش مموری و… میشود اختصاص دهید. بعد به سراغ بازار هدف بروید و ببینید مشتریان شما بیشتر از چه مدل گوشیهایی استفاده میکنند تا لوازم مربوط به همان مدلها را موجود کنید. موبایلهای شیائومی، سامسونگ، ال جی و هواوی این روزها بیشترین سهم از بازارهای ایران را به خود اختصاص دادهاند.
۵- با هوشمندی تمام در پی کشف دغدغهها و چالشهای مشتریان خود باشید. اگر مشتری شما ورزشکار است حتماً به خرید ایرپاد یا ساعت هوشمند فکر میکند. اگر اهل مسافرت باشد حتماً از خرید پاوربانک، شارژر فندکی موبایل و اسپیکر بلوتوثی استقبال میکند. اگر در مکانی که مغازه شما قرار دارد برق میرود موجود کردن لامپ شارژی، پاوربانک و محافظ برق قطعاً اقدام هوشمندانهای است.
۶- در محصولات فروشگاه خود باید چنان تنوعی ایجاد کنید که تمام اقشار سنی و درآمدی جامعه را پوشش دهید. شما باید هم برای رده سنی جوانان و نوجوانان جنس داشته باشید هم به نیازهای میانسالان و سالمندان توجه کنید. در فروشگاه شما باید هم اجناس باکیفیت و قیمت مناسب پیدا شود هم اجناس برند و لاکچری.
۷- از دادن گیفت یا تخفیف به مشتریان (مخصوصاً مشتریان قدیمی) غافل نشوید.
۸- در دسترس مشتری باشید تا پشتیبانی خوب و قابل قبولی ارائه دهید. اختصاص دادن یک شماره برای پشتیبانی یا ارائه خدمات مشاوره آنلاین میتواند در این زمینه اقدام خوبی باشد.
۹- تا جایی که میتوانید مراحلی که مشتری باید برای خرید کالا طی کند را ساده کنید. این موضوع مخصوصاً برای فروشگاههای اینترنتی لوازم جانبی موبایل مهم است. دستهبندی کالاها، روال پرداخت و… همگی باید طوری باشند که مشتری از پیچیدگی آنها پا به فرار نگذارد.
۱۰- از توسعه اطلاعات خود در زمینه لوازم جانبی موبایل غافل نشوید. مطالعه مطالب مرتبط با حوزه کاری و توسعه کسب و کار نه تنها دید شما را باز میکند بلکه کمک میکند بتوانید مشاوره بهتری به مشتری ارائه دهید.
پرسشهای متداول در زمینه کسب و کارهای لوازم جانبی گوشی
برای شروع یک کسب و کار موفق در زمینه لوازم جانبی با چه مبلغی میتوان شروع کرد؟
کمترین مبلغی که برای تأمین اجناس شما مناسب است در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۰ میلیون تومان است. دیگر متناسب با شرایط به این مبلغ هزینههای دیگر مثل اجاره مغازه، ساخت دکور، تأسیس سایت، راهاندازی صفحه در شبکههای اجتماعی و… را هم اضافه کنید چون برخی کسب و کارها این هزینهها را ندارند.
آیا اجناس قاچاق گزینههای خوبی برای موجود کردن در فروشگاه لوازم جانبی هستند؟
این اجناس معمولاً از قیمت مناسبی برخوردار هستند ولی کیفیت آنها کاملاً تصادفی است. بهترین اقدام برای شما این است که لوازم جانبی فروشگاه خود را از عمدهفروشیهای معتبر که نمایندگی برخی برندهای معتبر را هم دارند تهیه کنید تا از اصالت اجناس مطمئن شوید.
روی لوازم جانبی موبایل چند درصد میتوان سود کرد؟
به دلیل نبودن صنف در این کسب و کار رقم مشخصی برای سود محصولات وجود ندارد. البته این موضوع به معنی عدم نظارت روی قیمتها نیست. ولی معمولاً قیمتها را عرضه و تقاضا و رقابت تعیین میکند. یعنی شما باید ببینید کمترین قیمتی که برای هر محصولی در نظر گرفته شده چقدر است. حالا شما با توجه به شرایط و هزینههای خود چه مبلغی بگذارید تا ضرر نکنید؟
سلب مسئولیت: تحریریهی پارسینه در تهیه محتوای این آگهی تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.
+
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.