طی روزهای گذشته، شاهد راهاندازی یک لاین جدا برای خودروهای چند سرنشین در اتوبان همت بودیم. هدف از این کار، مدیریت ترافیک شهر تهران و همچنین کاهش تردد خودروهای تک سرنشین در این اتوبان است. لاین تندرو در این اتوبان خط زردی مشخص شده است و تنها خودروهای چند سرنشین اجازه ورود به آن را دارند.
خطوط زرد و ویژه اتوبان همت، حدود یک هفته پیش در این اتوبان کشیده شدند. به گفته «محسن هرمزی» معاون حمل ونقل ترافیک شهر تهران، تنها خودروهای دارای چند سرنشین و تاکسیها اجازه تردد از این خط را دارند.
خودروهای تک سرنشین در اتوبان همت ۳۵۰ هزار تومان جریمه میشوند
این ایده در ابتدا چندان جدی گرفته نشد، چرا که شهروندان تصور میکردند راهی برای مقابله با تردد خودروهای تک سرنشین در این لاین وجود ندارد. آنها به موضوع تردد انبوه خودروها و موتورسیکلتها در خطوط اتوبوس BRT اشاره میکردند، موضوعی که همواره در شهر تهران مشاهده میشود. مشخص است که پلیس نمیتواند با تمامی موتورسیکلتها و خودروهایی که وارد خطوط BRT میشوند، مقابله کند. بنابراین تنها در صورت عبور از جلوی دوربین و واضح بودن پلاک، جریمه شامل حال این خودروها و موتورسیکلتهای قانونشکن میشود.
شهرداری تهران برای مقابله با تردد خودروهای تک سرنشین در خط زرد اتوبان همت، از همین روش بهره گرفته است. شهرداری در این خطوط زردرنگ و به فاصله هر ۲۵۰ متر، یک دوربین پلاکخوان نصب خواهد کرد. جریمه تردد خودروهای تک سرنشین در این لاین نیز بین ۳۰۰ الی ۳۵۰ هزار تومان اعلام شده است.
محدوده زردرنگ اتوبان همت، ۱۸ کیلومتر طول دارد. این محدوده از منطقه ۲۲ شهرداری تهران آغاز میشود و تا شرق تهران ادامه دارد. فاز اول این پروژه از میدان صنعت تا شرق تهران کشیده شده است که حدود ۱۲ کیلومتر طول دارد و ماه آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
شهرداری تهران اعلام کرده است که ۸۳% اتومبیلهایی که در این شهر تردد میکنند، تک سرنشین هستند. بنابراین مدیران شهرداری امیدوار هستند با چنین اقداماتی، تردد خودروهای تک سرنشین در سطح شهر کاهش یابد.