مدیر طراحی بدنه ایران خودرو در پاسخ به شبهاتی درباره کیفیت غیراستاندارد بدنه خودرو، ضمن اعلام اینکه استاندارد ما با اروپا یکسان …
مدیر طراحی بدنه ایران خودرو در پاسخ به شبهاتی درباره کیفیت غیراستاندارد بدنه خودرو، ضمن اعلام اینکه استاندارد ما با اروپا یکسان است،تایید کرده که به هرحال بدنه خودرو ایرانی با خودرو تراز اروپا به دلیل قیمت،تفاوت کیفیت دارد و ورق درجه عالی بکار نمی رود.
تصادفات جادهای سالانه جان تعداد زیادی از مردم کشور ما را میگیرد و خسارتهای گسترده مالی و جانی بهجا میگذارد، طبق آمار رسمی سال گذشته بیش از ۱۷ هزار نفر ایرانی در تصادفات جادهای کشته شدند که حدود ۵۰ درصد آن سرنشینان خودرو هستند.
فارغ از اینکه چرا آمار تصادف در ایران اینقدر بالاست و خطای انسانی یا جادههای خطرناک، کدام یک عامل اصلی تصادفات است، ولی سؤالی که ممکن است برای خیلیها پیش بیاید این است که چرا در این تصادفها آمار مرگ سرنشینان خودرو زیاد است.
نگاه غالبی که در این خصوص وجود دارد و طی سالهای گذشته بارها از سوی مسئولان پلیس کشور تأکید شده، این است که دلیل آمار بالای مرگ در تصادفها در کشور ما خودروهای بیکیفیت و غیراستاندارد و دارای بدنه ضعیف است که نمیتواند حافظ جان سرنشینان خودرو در موقع تصادف شود.
مهدی رحیمی ندوشن مدیر طراحی بدنه و تزییات ایران خودرو در خصوص کیفیت بدنه خودروهای تولید داخل و شبهاتی که در این باره وجود دارد، با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفتگو کرده و به سوالات ما پاسخ داده است.
رحیمی در ابتدای این گفتگو با اشاره به اینکه ساخت بدنه خودرو نیازمند قطعاتی از جمله انواع ورقهای فولادی و آلیاژ است، گفت: در بخش ورق جنس همگی فولاد و دارای یک سری مشخصات و استانداردهایی است. البته با توجه به جانمایی این ورق ها در بدنه خودرو عملیاتها و حرارتهایی بر روی ورقها برای انعطاف پذیری انجام میشود تا میزان استحکام افزایش پیدا کند.
وی افزود: از گام نخست طراحی خودرو تمام منابع تأمین قطعات اعلام میشوند که دارای چه درجه هایی هستند، اگر در روند تولید تغییری در قطعات مصرفی ایجاد شد باید با هماهنگی واحدهای نظارتی باشد. به عبارتی خودروساز نمی تواند خودش سلیقه ای عمل کند.
رحیمی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه یک سری ورقهای استاندارد دارد اما در برخی از ورقهای محکم هنوز تکنولوژی تولیدش را نداریم. خودروسازان با توجه به جانمایی ورق های فولادی فرایند شکل دهی ورق ها را انجام میدهند. به عبارتی ممکن است یک ورق نرم با چهار مرحله شکل پیدا کند و یک ورق محکم تر ۵-۶ مرحله طول بکشد.
وی در پاسخ به اینکه آیا ورقها را به صورت خام از فولاد مبارکه میگیرید؟ گفت: براساس طراحی بدنهها ما ورقها را به صورت رول با در نظر گرفتن یک سری شاخصها از فولاد مبارکه خریداری میکنیم. البته هر ورق ضخامت خاص خودش را دارد و ما در سفارش گذاری باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.
رحیمی در پاسخ به اینکه آیا فولا مبارکه ورقهای مورد نیاز شما را با همان کیفیت که میخواهید عرضه می کند؟گفت: هر ورق فولادی کد استاندارد خاص خود را دارد که در همه جای دنیا یکسان است، بر همین اساس ورقی که به ما تحویل میدهند براساس کد و همان استانداردهای تعریف شده است.
* ارسال ورق بی کیفیت از جانب فولاد مبارکه به خودروسازان را رد میکنیم
وی تصریح کرد: فولاد مبارکه موظف است طبق استاندارد بین المللی ورقهای فولادی را به ما تحویل دهد.
وی در پاسخ به اینکه پس شما ارسال ورق بی کیفیت از جانب فولاد مبارکه را رد میکنید؟ گفت: بله . البته نکته اش این است که فولاد مبارکه فرض کنید یک نوع ورق به ما می دهد ولی ورقی که ورق ساز آلمانی تولید میکند آنقدر صافی خوبی دارد که در زمان رنگ مثل آینه می شود. اما ورق فولاد مبارکه را وقتی رنگ می زنیم به آن سیقلی و صافی نیست.
تسنیم: پس به عبارتی فولاد مبارکه نمیتواند با آن صیقلی و براقی ورق به شما بدهد؟
رحیمی گفت: یک سری ورقها مثل ساختمان سازی در اسکلت و سازه ساختمان استفاده می شود. در ورقهای خودرو هم همین است یک سری ورقهای محکم در اسکلت استفاده می شوند یک سری ورقها در پوسته خارجی خودرو مانند سطحی که شما می بینید و رنگ می شود. ورق های سطح خارجی خیلی مهم نیست و فقط از نظر ایمنی باید شکل و فرم مناسبی داشته باشد.
وی افزود: چرا مرسدس بنز کیفیت رنگش بالاتر است چون کیفیت سطح ورق صیقلیتر است. اما باید این را دقت کنید که این ورق ها در درجه بالایی هستند اما این بیانگر این نیست که ورق های مورد استفاده در ایران کیفیت لازم را ندارد. تمام قطعات مصرفی ما استاندارد کافی را دارد.
به گفته رحیمی، فرض کنید شاسی جلو خودرو باید در مقابل ضربه استحکام داشته باشد مثلاً ۲۰ سانت له شود حال من باید ورقی که تکنولوژی محکم تر دارد و ضخامتش ۰.۷ هست را استفاده کنم.
وی اضافه کرد: در طراحی بدنه خودرو تمام خودروسازان در بدنه از ۳۰۰ قطعه فلزی که با هم جوش می دهند استفاده میکنند تا در نهایت یک بدنه درست شود . البته استانداردهای بدنه را با همان تستهای تصادف می سنجنیم. بدنه خودرو باید به گونهای تولید شود که کمترین آسیب به سرنشین برسد. پس همه خودروسازها استاندارد را رعایت میکنند.
رحیمی ندوشن با اعلام اینکه رعایت استاندارد همیشه کف خواسته همه خودروسازها در بدنه و اسکلت تولید شده است، گفت: ما در طراحی خودرو به توانمندی خودمان در تامین ورق هم توجه میکنیم، به نوعی وقتی میبینیم که ورق نداریم که بخواهیم آنقدر روی آن مانور بدهیم از ورق های موجود استفاده می کنیم. این با قیمت گذاری دستوری در ارتباط است، اگر بخواهیم با ورق عالی کار کنیم هزینه خودرو افزایش می یابد.
تسنیم: صحبت های شما یعنی در خودروهای تولید داخل کف استانداردها رعایت می شود؟
وی اعلام کرد: ما یک سری خودروهای قدیمی داشتیم که کف استاندارد را دارند اما در خودروهای جدید همزمان با رشد تکنولوژی فولادسازان و تکنولوژی خودروساز دستمان برای خرید ورق از خارج کشور ورق باز شده و سعی کردیم استانداردمان را افزایش دهیم. به عنوان نمونه در خودروی تارا و ریرا ارتقا استانداردها انجام شده است.
رحیمی تصریح کرد: در پژو ۴۰۵ و پارس که برای ۲۰ سال پیش هستند یک سری استانداردها رعایت می شود، اما در خودروهای جدید مانند تارا سعی کردیم تعادل را برقرار کنیم بین قیمت و ورقی که از خارج می خریم. تارا میتواند معیار استاندارد بدنه سه ستاره داشته باشد یا ریرا ۴ ستاره دارد.
* استانداردهای ما با اتحادیه اروپا یکسان است
تسنیم: نقش سازمان بازرسی کیفیت در ارزیابی کیفیت خودروهای تولیدی و رعایت استانداردها چگونه است؟
وی گفت: بازرسی کیفیت بر حسن اجرای فعالیت های صنعت خودرو نظارت میکند تا ما خودرو را مطابق با تعریفی که به مشتری گفتیم تحویل دهیم.
رحیمی با اشاره به اینکه در کل استانداردهای ما با اتحادیه اروپا یکسان است، افزود: تست تصادف محصولات ما در همان مرکز تست تصادف بین المللی انجام می شود. اما نکته اینجاست فلوکس واگن می خواهد با بی ام و رقابت کند و می خواهد بگوید من ۵ ستاره هستم.
تسنیم: با در نظر گرفتن تست های تصادف آیا خودروها مطابق با همان محصولی که مورد تست و ارزیابی قرار گرفته تولید میشود یا اینکه سلیقه در آن اعمال میشود؟
رحیمی گفت: اینطور نیست، نمی توانیم فرایند تولید را تغییر دهیم. سازمان استاندارد در تمام مراحل تولید رصد لازم را انجام می دهد. ممکن است ورق مورد نیاز در زمان مشخص به خط تولید نرسد و ما مجبور باشیم از ورق دیگری استفاده کنیم اما قبل از استفاده باید تست های لازم انجام شود. هر خودرو یک لیست قطعات دارد و هر تغییری در لیست خودرو باید به شرکتهای بازرسی که مورد تایید سازمان استاندارد است، برسد.
+
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.