محمدرضا احمدی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با همشهری به تشریح جزئیات طرح مجلس برای آموزش زبان اقوام در مدارس پرداخت و گفت: ۸۸ زبان محلی در کشور وجود داشت که اکنون ۴۸ زبان و گویش در کشور زنده هستند و برای اینکه ادبیات محلی را حفظ کنیم، لازم دانستیم که این موضوع در قالب طرح در کمیسیون مورد بررسی قرار بگیرد.
او افزود: تصویب این طرح میتواند شرایطی را فراهم کند که ادبیات مردم در زبانهای محلی و اقوام حفظ شود و فرزندان ایران زمین، زبان مادری خود را هم فراموش نکنند. تصویب کلیات طرح آموزش زبان مادری در مدارس نیز نشأت گرفته از همین دغدغه است.
بیشتر بخوانید: جزییات آموزش زبان و گویشهای محلی در مدارس | این آموزش از چه زمانی شروع می شود؟
به گفته احمدی«کمیسیون آموزش و تحقیقات به آموزش و پرورش پیشنهاد داده است که در پایههای هفتم و یازدهم، ۲ واحد درسی برای آشنایی دانش آموزان با ادبیات محلی طراحی شود. خوشبختانه در جلسات مشترکی که با آموزش و پرورش داشتیم، نظر آنها مثبت بود.»
دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: زمانی که جزئیات بررسی و نمایندگان مجلس قانون را مصوب کنند و آموزش و پرورش دست به طراحی دستورالعملها میزند. این وزارتخانه باید مربیان ویژهای برای آموزش کتابهای زبان مادری در نظر بگیرد و ساعتهای خاصی را برای آموزش به دانش آموزان تعیین کند.
او در پاسخ به نحوه اجرای این طرح در مدارس توضیح داد:«نظر ما این است که این کتابها در ساعتهای تدریس دروس اصلی مدرسه آموزش داده شوند و به عنوان دروس فوق العاده شناخته نشوند.این خواسته در هر استانی که زبان محلی داشته باشد، احساس میشود. با توجه به اینکه طرح بار مالی برای آموزش و پرورش ندارد، پیش بینی ما این است که طرح بالاخره در این دوره تصویب خواهد شد.»
منبع خبر: همشـهری
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.