به گزارش پارسینه و به نقل از اکوایران، شاخص قیمت «خرید وسایل نقلیه» از ابتدای سال تا پایان آبان ماه حدود ۲ درصد افزایش داشته است. تورم نقطه به نقطه «خرید وسایل نقلیه» در آبان ماه به بیش از ۲۵ درصد رسیده است. بررسیها نشان میدهد روند تورم نقطهای این گروه با رشد قیمت ۵ خودروی پرطرفدار در بازار، همسو بوده و بهدنبال شکلگیری حباب از اواخر سال ۱۴۰۱، سرعت رشد قیمتها اوج گرفتهاند؛ با این وجود، خودروها همچنان گران تلقی میشوند و به همین سبب رکود عمیقی در این بازار شکل گرفته است.
خبر افزایش قیمت خودروهای داخلی از طرف کارخانههای خودروسازی در چند روز گذشته از اخبار پر سروصدا بوده است. این اتفاق میتواند بر بازار آزاد و خودروهای وارداتی نیز تاثیر گذاشته و باعث افزایش قیمت آن خواهد شد. بدین ترتیب، تقاضا برای این کالا کاهش یافته و بازار خودرو بیش از پیش در رکود فرو خواهد شد.
سوم آذرماه بازار خودرو باردیگر شاهد افزایش قیمتها بود؛ پدیدهای که نهتنها انتظارات اقتصادی را به چالش کشیده، بلکه زندگی افراد زیادی را تحتتأثیر قرار داد. این افزایش قیمت نهتنها نشاندهنده آن است که این بازار در حال انفجار است، بلکه حکایت از نظام اقتصادی دارد که در تلاش است تا با چالشهای متعدد از جمله تحریمها، تورم بالا و نوسانات ارزی مقابله کند.
طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه «خرید وسایل نقلیه» در آبان ماه برابر با ۲۵.۳ درصد بوده است. به عبارت دیگر، خانوارهای ایرانی در آبان جاری در مقایسه با آبان ماه سال گذشته بیش از ۲۵ درصد برای خرید وسایل نقلیه هزینه کردهاند. در این گزارش، روند تورم نقطه به نقطه «خرید وسایل نقلیه» و چند خودروی شاخص که از سال ۱۴۰۰ تا کنون تولید شدهاند و یا تغییرات آنها جزئی بوده، نیز بررسی شده است؛ خودروهای مورد بحث ساینا S، شاهین G، دنا پلاس توربوی اتوماتیک، کوییک S و کوییک R هستند و این تغییرات بر حسب قیمت بازار آزاد سنجیده شده است.
تورم خودرو در چند سال اخیر به چه صورت بوده؟
پس از ممنوعیت واردات خودرو از سال ۹۷، بازار خودرو تلاطمهای زیادی را تجربه کرده است. از این موارد میتوان به تورم نقطهای تقریبا ۲۰۰ درصدی «خرید وسایل نقلیه» در مهر ماه سال ۹۹ اشاره کرد. به زبان ساده، هزینه خرید وسیله نقلیه در این ماه حدودا سه برابر مهرماه سال ۹۸ برای خانوار ایرانی آب خورده و بهدنبال این افزایش قیمت، رکودی در بازار خودرو شکل گرفت و عرضه در سطوح ثابتی ماندگار شد.
همچنین، در بررسی روند تورم نقطهای میتوان حرکت همزمان سطوح قیمت بازار با تورم خرید وسایل نقلیه را هم درنظرگرفت. در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ شاهد سیری صعودی در بازار خودرو هستیم که به گفته کارشناسان، دلیل اصلی این اتفاق به شکلگیری حباب در بازار خودرو بازمیگردد. این سرعت افزایش قیمت همچنین تا فروردین ۱۴۰۲ ادامه داشته و با بررسی قیمت خودروها در مقایسه با فروردین ۱۴۰۱، نرخها به بیش از ۲ برابر افزایش داشته است.
ترکیدن این حباب اما با استیضاح وزیر صمت، محمدرضا فاطمی امین مصادف شد و پس از آن تورم نقطه به نقطه خرید وسایل نقلیه و خودروهای ذکر شده، به طور کلی روندی کاهش داشت که فروردین سال جاری ادامه دار بود و به زیر ۱۰ درصد رسید. البته این مسئله بهمعنای کاهش قیمت نیست؛ بلکه تنها سرعت افزایش قیمت در این دوران روند کندتری داشته است.
سود پایین خودرو برای خانوار ایرانی
ناگفته نماند که بازار خودرو همواره بهطور قابل توجهی تحتتاثیر نرخ ارز است و در سال ۱۴۰۲، نوسانات ارزی قابلتوجهی رخ نداد و به همین دلیل بازار خودرو در مقایسه با سالهای قبل، دوران نسبتا آرامی را تجربه کرد. هرچندکه قیمت خودرو همچنان گران محسوب میشود و مسبب آن، رکود حاکم بر این بازار است. از دورهای به بعد، اما خودرو برای خانوارهای ایرانی به یک کالای سرمایهای تبدیل شد؛ اگرچه که در سال ۱۴۰۲، شاخص قیمت خودرو تنها ۲ درصد رشد را ثبت کرد و سود چندانی را به سبد خانوارهای ایرانی روانه نکرد.
از ابتدای سال جاری سرعت رشد نرخ خودروهای نامبرده روندی پایدار را طی کرد است. از ابتدای سال تا پایان آبان ماه ۱۴۰۳، قیمت متوسط کوییک R حدود ۴۲۵ میلیون تومان، کوییک S حدود ۴۲۰ میلیون تومان، دنا پلاس توربوی اتوماتیک حدود ۹۷۰ میلیون تومان، شاهین G حدود ۷۳۰ میلیون تومان و ساینا S حدود ۴۲۵ میلیون تومان بوده است.
+
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.