سرانجام ۷ ماه پس از تصمیم دولت سیزدهم مبنی بر الزام شرکتهای بیمه به پرداخت خسارت افت ارزش خودروهای تصادفی، بیمه مرکزی مصوبه …
سرانجام ۷ ماه پس از تصمیم دولت سیزدهم مبنی بر الزام شرکتهای بیمه به پرداخت خسارت افت ارزش خودروهای تصادفی، بیمه مرکزی مصوبه شورای عالی بیمه برای آغاز پرداخت خسارت به رانندگان خودروهای سواری و سواری کار را ابلاغ کرد. با این تصمیم شرکتهای بیمه بهانهای برای مقاومت ندارند اما این پایان کار نیست.
همزمان با ابلاغ مصوبه جدید به بیمهگران، رئیس کل بیمه مرکزی احتمال بازنگری در این مصوبه را مطرح کرده و از دولت خواسته تا اجازه دهد در برابر الزام شرکتهای بیمه به پرداخت خسارت افت ارزش خودرو، شرکتهای بیمه هم حق بیمه اضافهتری بگیرند. به گفته پرویز خوشکلام خسروشاهی، در صورت پرداخت خسارت افت ارزش خودروها بدون دریافت حق بیمه اضافهتر، دستکم ۳۰ هزار میلیارد تومان به شرکتهای بیمه هزینه تحمیل خواهد شد که آنها را در ایفای تعهداتشان به چالش میکشاند.
سوال اصلی اما این است که برای دریافت خسارت افت ارزش خودرو چه اقدامی باید انجام گیرد؟ اول لازم است بدانید که این خسارت مشمول همه نوع خودرو نمیشود و تنها به خودروهای سواری و سواری کار تعلق میگیرد البته نه همه آنها، بلکه فقط خودروهایی که سن آنها زیر ۱۰ سال باشد. در ضمن حداکثر مبلغ خسارت ۲۰ درصد ارزش خودرو معادل قاعده خودروهای متعارف خواهد بود. با این شرط و شروط بهتر است بدانیم که خسارت افت ارزش خودرو به راحتی و بر اساس ادعای فرد خسارت دیده صورت نمیگیرد. البته اگر دنبال دریافت خسارت واقعی هستید میتوانید از شرکتهای بیمه پوشش جبران خسارت افت قیمت، مازاد بر تعهدات مالی اجباری را به صورت اختیاری را خریداری کنید.
انواع خسارت را بشناسید
در دستور جدیدی که بیمه مرکزی صادر کرده، خسارتهای وارده به خودروهای سواری و سواری کار شامل ۳ نوع خسارت جزئی، متوسط و شدید میشود که منظور از خسارت جزئی، خسارتی است که در اثر حادثه دچار تغییر شکل نمیشود و نیازی به صافکاری نداشته ولیکن نیاز به ترمیم دارد. خسارت هایی که به دلیل حادثه قطعات خوردو دچار تغییر شکل و یا ریختگی رنگ میشود و نیاز به صافکاری و رنگآمیزی دارد، به عنوان خسارت متوسط قلمداد میشود. افزون بر اینها قطعات خودرو تصادفی که به دلیل حادثه نیاز به تعویض باشد، خسارت شدید حساب میآید.
این قطعات افت قیمت ندارد
سپر جلو و عقب، چراغها، جلو پنجره، آیینهها، شیشهها، شیشه سانروف و پانوراما، قفل دربها، لوازم تزئینی، تایرها و رینگ آنها، دستگیرهها، زهها، دیفیوژر، برفپاکنها، دوربینها، قطعات برقی، باتری، رادیاتور، حسگرها و قطعات داخلی اتاق وسیله نقلیه مشمول افت قیمت برای دریافت خسارت نمیشود.
معمای خودروهای متعارف
علی اصغر عنایت رئیس کارگروه اتومبیل سندیکای بیمه گران ایران میگوید: در حال حاضر هر خودرویی که تصادف کند، اگر تا ۱۰ سال سن داشته باشد میتواند خسارت افت قیمت دریافت کند و ماشینهایی که ارزششان از ۵۰ درصد ارزش دیه بیشتر است، مشمول خودروهای متعارف میشوند. او توضیح داد: چه خودرو متعارف و چه غیر متعارف باشد، نحوه محاسبه خسارت افت قیمت به این شکل است که خسارت بدنه ماشین و خسارت افت قیمت تعیین میشود. اگر خودرو بیمه بدنه دریافت کرده باشد، مابهالتفاوت افت قیمت را از بدنه دریافت میکند و ما آنها را تعقیب نمیکنیم.
سقف پرداخت خسارت افت قیمت
بهروز بستگانی، معاون مرکز مدیریت ریسک و تدوین مقررات بیمه مرکزی هم میگوید: سقف مالی پرداخت خسارت افت قیمت ۲۰درصد ارزش خودرو خواهد بود و مطابق فرمول محاسبه افت قیمت خودرو، خودروهای تا سن ۱۰ سال مشمول این قانون میشوند و این رقم حداکثر معادلگرانترین خودرو متعارف است و در خصوص وسایل نقلیهای که ارزش آنها کمتر از مبلغ مذکور است، ارزش معاملاتی بلافاصله قبل از وقوع حادثه با نظر موسسه بیمه، ارزیاب مستقل خسارت بیمه، کارشناسان رسمی دادگستری و قوه قضائیه لحاظ میشود.
سپر پژو جبران خسارت سپر لندکروز!
به طور مثال یک لندکروز از ماشینی مثل پژو زیان میبیند. لندکروز اگر خسارت ببینند چون ارزشش از پژو بیشتر است، به اندازه یک خودرو پژو که اکنون سقف تعادلش ۸۰۰ میلیون تومان است، خسارت دریافت میکند. با این حساب اگر گلگیر لندکروز آسیب ببینند، ما به اندازه گلگیر پژو به ماشین خسارت دیده، غرامت پرداخت میکنیم. حال اگر کسی بیمه بدنه داشته باشد، لندکروز هرچقدر که خسارتش را از محل بیمه شخص ثالث پژو میگرفت، مازادش را از بیمه بدنه میگرفت و ما با این قانون مقصر حادثه که راننده پژو است را نمیتوانستیم تعقیب کنیم و از محل بیمه این خودرو، خسارت را بازیابی کنیم. اما اکنون که دیگر کسی بیمه بدنه ندارد، افت قیمت هم به همین نسبت گرفته میشود.
چند شرط اضافه
با اجرای دستور جدید، اگر شرکت بیمه تعمیر قطعات آسیب دیده بر اساس روش بازسازی بدنه خودرو بدون رنگشدگی را پرداخت کند، پرداخت خسارت افت قیمت بابت قطعات بازسازی شده نمیشود. همچنین شرکتهای بیمه وظیفه دارند ظرف ۱۵ روز کاری پس از دریافت مدارک نسبت به پرداخت خسارت اقدام کنند. البته خسارت افت قیمت خودروی آسیب دیده که هزینه بازسازی آن در اثر تصادف بیش از ۷۰ درصد ارزش معاملاتی خودرو قبل از بروز حادثه باشد، تعلق نمیگیرد. برای وسایل نقلیهای که در زمان وقوع حادثه ۵ سال یا کمتر از تاریخ تولید آنها گذشته باشد و به دلیل شدت حادثه نیاز به تعویض موتور باشد، قطعات خسارت دیده با ضریب تصادف ۵ محاسبه و پرداخت میشود.
معمای ضریب خسارت در افت قیمت
یکی از مهمترین سوالها این است که پرداخت خسارت افت قطعات مشمول دریافت غرامت از شرکتهای بیمه بر اساس چه ضرایبی تعیین میشود؟ شورای عالی بیمه در یک جدول ضریب تصادف قطعات آسیبدیده وسایل نقلیه را به تفکیک نوع خسارت در ۱۷ قلم قطعه به شرح زیر تعیین کرده است.
+
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.