عمیقتر شدن بحران مالی در نیسان، ماکاتو یوچیدا، مدیرعامل این کارخانه را تحت فشار شدیدی قرار داده است. همزمان برخی از مدیران ارشد این …
عمیقتر شدن بحران مالی در نیسان، ماکاتو یوچیدا، مدیرعامل این کارخانه را تحت فشار شدیدی قرار داده است. همزمان برخی از مدیران ارشد این خودروساز ژاپنی هشدار دادهاند که نیسان تنها حدود یک سال برای نجات خود فرصت دارد.
خبرگزاری رویترز گزارش داده که آقای یوچیدا وضعیت وخیم مالی شرکت را ماه اکتبر در جلسهای به اطلاع مدیران رساند. او علت این بحران را کاهش فروش و سود در آمریکا و چین اعلام کرد. رویترز میگوید در این جلسه مدیران از تصمیمهای اشتباه نیسان در سالهای گذشته انتقاد کردند.
همزمان یک مقام ارشد نیسان به روزنامه اقتصادی فاینشنال تایمز گفته که این شرکت برای بقا بین دوازده تا چهارده ماه فرصت دارد. فاینشنال تایمز نوشته که شرکت رنو، شریک قدیمی نیسان میخواهد سهامش را در نیسان کم کند و نیسان به دنبال یک سرمایهگذار مطمئن برای جایگزینی رنو است.
رنو پس از نجات نیسان از ورشکستگی در سال ۱۹۹۹ از مهمترین سهامداران این کارخانه است و ۳۶ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.
تمرکز بیش از حد بر تولید ماشینهای الکتریکی و غافل شدن از رشد تقاضا برای ماشینهای هیبرید-الکتریکی از جمله تصمیمهایی است که باعث شده نیسان از رقیبانش در آمریکا عقب بماند.
یوچیدا این اشتباه را پذیرفته و آن را «درسی بزرگ» خوانده است. نیسان قرار است اولین مدل هیبرید-الکتریکی خود را سال آینده در آمریکا عرضه کند.
همزمان رقابت شدید با خودروسازان چینی مانند BYDکه ماشینهای ارزانتر با امکانات بیشتر میفروشند، نیسان را در چین گرفتار کرده است. فروش نیسان در چین در شش ماه اول سال مالی جاری ۱۴.۳ درصد از پارسال کمتر بود.
فروش نیسان در سراسر جهان نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و ارزش این کارخانه در بازار هم نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار کمتر شده است.
نیسان بیش از ۱۳۳ هزار کارمند دارد و ۲۵ مدل را در کارخانههایش در بیش از بیست کشور تولید میکند. نیسان در سال ۲۰۲۳ سه میلیون و ۴۴۰ هزار دستگاه ماشین تولید کرد.
آقای یوچیدا در دو ماه گذشته برنامهای گسترده را برای نجات شرکت اعلام کرده است. نیسان قرار است ۹ هزار نفر را در سراسر جهان اخراج کند، تولید را بیست درصد کاهش دهد و دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از هزینههایش کم کند. آقای یوچیدا همچنین حقوق ماهانه خود را پنجاه درصد کاهش داده و حقوق مدیران دیگر را هم کم کرده است.
روزنامه فاینشنال تایمز همچنین این احتمال را مطرح کرده که نیسان به کمکهای دولتی متوسل شود یا به عنوان «آخرین راه حل» با هوندا شریک شود. نیسان و هوندا به تازگی توافق کردهاند که در ساخت ماشینهای الکتریکی همکاری کنند. دو شرکت درباره گسترش این همکاری حرفی نزدهاند، اما گفته میشود رنو آماده است سهامی که از نیسان در اختیار دارد را به هوندا واگذار کند.
+
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.