به گزارش اقتصادنیوز، ۳۳ هزار دستگاه خودروی وارداتی در سال ۱۴۰۳ در دسترس متقاضیان قرار گرفته است.
بررسیهای اقتصادنیوز نشان میدهد سیاستگذار خودرویی در مرداد، آبان و آذر سال جاری سه طرح فروش را تاکنون در دستورکار قرار داده است. آنطور که اطلاعات منتشر شده نشان میدهد در سه طرح فروش یاد شده حدود ۳۴۷ هزار نفر صف کشیدند.
با توجه به عرضه ۳۳ هزار دستگاه از محصولات برندهای جهانی خودروساز و تعداد متقاضیان متوجه میشویم که از هر ۱۱ نفر تنها یک نفر موفق شدند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند. بنابراین میتوان گفت حدود ۱۰ درصد از متقاضیان خودروهای وارداتی رستگار شدند و حول و حوش ۹۰ درصد باقی مانده نیز در خرید محصولات برندهای بینالمللی خودروساز ناکام ماندند.
خریداران خودروهای وارداتی برای اینکه بتوانند در سامانه یکپارچه فروش محصولات تولیدی برندهای بینالمللی خودروساز حضور یافته و نسبت به انتخاب خودروهای مورد نظر خود اقدام کنند. طبق روال در نظر گرفته شده باید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در حسابهای وکالتی خود ذخیره کنند. بنابراین طی سه مرحله برگزاری طرح فروش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش تا پایان آذر ۱۴۰۳ در مجموع حدود ۱۷۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول بلوکه شده است.
آمارها نشان میدهد طرح برگزار شده در آذر سال جاری به نسبت دو طرح پیشین بیشتر متقاضیان خودروهای وارداتی را سر ذوق آورده تا در این طرح نام نویسی کنند. براساس اعلام مدیر طرح فروش خودروهای وارداتی حدود ۱۵۲ هزار متقاضی در این دور از فروش مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در حسابهای وکالتی خود مسدود کردند.
بعد از طرح فروش محصولات برندهای بینالمللی خودروساز در آذر امسال، طرح فروش خودروهای وارداتی در مرداد ۱۴۰۳ با استقبال مواجه شد. فروش آبان ماهی محصولات برندهای جهانی خودروساز نیز به لحاظ تعداد تقاضا در قعر جدول قرار گرفت. اما چرا جاده منتهی به فروش خودروهای وارداتی در آذر امسال با ترافیک سنگین مشتریان روبرو شد؟ براساس بررسی اقتصادنیوز، به نظر میرسد دلیل این مساله را باید در عرضه محصولاتی جستوجو کرد که برای اولین بار پشت ویترین سامانه یکپارچه تخصیص خودرو قرار میگرفتند.
در فروش آذر ماهی محصولات برندهای بینالمللی خودروساز محصولاتی مانند اُپل موکا، اُپل کورسا، فوکس واگن T-ROC، مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ و مزدا CX-30 عرضه شدند.
بررسی اقتصادنیوز از طرحهای پیشین فروش نشان میدهد سه برند اُپل، فولکس واگن و مزدا تاکنون در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی حاضر نبودند.
پیش از این سامانه یکپارچه تنها شاهد حضور دو برند خودروساز اروپایی بود. فیات و اشکودا دو خودروسازی بودند که موفق شده بودند محصولات خود را از مسیر سامانه یکپارچه عرضه کنند.
البته اشکودا در آخرین طرح فروش برگزار شده است، در آذر ۱۴۰۳ نیز حاضر بود و سه محصول اوکتاویا، کاروگ و سوپر B در دسترس متقاضیان قرار گرفته است.
هر سه برند فولکس واگن، اُپل و مزدا در سالهای گذشته خاطرات خوشی برای مشتریان ایرانی رقم زدند و عرضه محصولات این برندها سبب شده تا متقاضیان برای در اختیار گرفتن آنها پشت درهای سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی ازدحام کنند.
مرداد ۱۴۰۳ نیز به دلیل اولین عرضه خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۳ با استقبال متقاضیان روبرو شد. البته در این دور از فروش محصولات برندهای جهانی خودروساز علاوه بر متقاضیانی که در اسفند ۱۴۰۱ نسبت به ایجاد حساب وکالتی خود اقدام کرده بودند و هنوز تعیین تکلیف نشده بودند، متقاضیان جدید نیز امکان نام نویسی داشتند و همین مساله سبب ایجاد صف حدود ۱۱۷ هزار نفری شده بود.
البته عرضه خودروهای وارداتی در دومین ماه از تابستان ۱۴۰۳ رکورد تیراژ عرضه را به خود اختصاص داده است. سیاستگذار خودرویی در اولین عرضه خودروهای وارداتی در سال جاری ۱۹ هزار دستگاه انواع خودروهای وارداتی را پشت ویترین سامانه یکپارچه تخصیص خودرو قرار داد.
عرضه آذر ماهی نیز هشت هزار دستگاه بود و در جایگاه دوم جدول عرضه خودروهای وارداتی قرار گرفت. همانند تعداد شرکت کنندگان، تیراژ عرضه خودروها در آبان ۱۴۰۳ نیز در جایگاه سوم قرار گرفت.
فراموش نکنیم بخشی از رشد تعداد متقاضیان در فروش آذر هم بیارتباط با نگرانی آنها بابت تعطیل سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی رقم خورده است.
باید منتظر ماند و دید سامانه یکپارچه فروش تا پیش از پایان سال جاری بار دیگر میزان محصولات برندهای جهانی خودروساز میشود یا اینکه با عرضه خودروهای وارداتی در آخرین ماه از فصل پاییز ۱۴۰۳ پرونده فروش محصولات برندهای جهانی خودروساز بسته شد.