بر اساس گزارشهای جدید، دو خودروساز بزرگ ژاپنی، هوندا و نیسان، در حال بررسی گزینههای مختلفی برای تقویت همکاریهای خود هستند که یکی از آنها امکان ادغام این دو شرکت است. این مذاکرات به وضوح نشان میدهد که صنعت خودروسازی ژاپن، که زمانی بهعنوان یکی از قویترین صنایع خودروسازی دنیا شناخته میشد، اکنون تحت فشار رقابتهای جهانی و مشکلات داخلی قرار دارد. رقابت شدید از سوی تسلا و خودروسازان چینی به ویژه در حوزه خودروهای برقی، باعث شده است تا این دو غول خودروسازی به دنبال راههایی برای کاهش هزینهها و تقویت فناوریهای خود باشند.
احتمال ایجاد یک غول ۵۴ میلیارد دلاری
اگر این مذاکرات به ادغام منتهی شود، هوندا و نیسان با ایجاد شرکتی به ارزش ۵۴ میلیارد دلار، به سومین گروه بزرگ خودروسازی جهان از نظر فروش خودرو تبدیل خواهند شد. این ادغام، که تولید سالانه ۷.۴ میلیون خودرو را به همراه خواهد داشت، به عنوان یک پاسخ به چالشهای جدیدی که این دو شرکت با آنها مواجه هستند، محسوب میشود.
هوندا و نیسان قبلاً در ماه مارس یک همکاری استراتژیک در زمینه توسعه خودروهای برقی آغاز کرده بودند، اما مشکلات مالی و استراتژیک اخیر نیسان، این نیاز به همکاری نزدیکتر را ضروریتر کرده است.
چالشهای مالی نیسان و فشار رقابت جهانی
نیسان در ماه گذشته از یک طرح کاهش هزینه به مبلغ ۲.۶ میلیارد دلار خبر داد که شامل اخراج ۹۰۰۰ نفر و کاهش ۲۰ درصدی ظرفیت تولید جهانی است. این اقدام بهدلیل کاهش فروش در چین و آمریکا و کاهش ۸۵ درصدی سود در سهماهه دوم سال جاری اتخاذ شد.
این مشکلات مالی نیسان، به ویژه در مقابل رقبای بزرگ خود مانند BYD در چین و تسلا، فشار مضاعفی به این شرکت وارد کرده است. سانشیرو فکائو، تحلیلگر موسسه تحقیقاتی ایتوچو، در این باره میگوید: «این توافق بیشتر بهمنظور نجات نیسان از بحران مالی است، اما هوندا نیز با چالشهایی در حوزه خودروهای برقی خود مواجه است.»
رقابت فزاینده در بازار خودروهای برقی
در حالی که شرکتهای خودروسازی ژاپنی بهشدت با چالشهای مربوط به خودروهای برقی روبرو هستند، جنگ قیمتی خودروهای برقی که توسط شرکتهایی مانند تسلا و BYD آغاز شده، فشار زیادی بر شرکتهای مانند هوندا و نیسان وارد کرده است. این دو شرکت برای کاهش هزینهها و تسریع در توسعه خودروهای برقی خود به همکاری بیشتر نیاز دارند.
سیجی سوگیورا، تحلیلگر ارشد موسسه توکای توکیو، میگوید: «این اقدام در بلندمدت به نفع صنعت خودروسازی ژاپن خواهد بود چرا که رقابت با تویوتا را تقویت میکند و در برابر رقبای چینی و تسلا میتواند یک محور دوم ایجاد کند.»
موانع فرهنگی و نظارتی
در صورت انجام ادغام، هوندا و نیسان باید با مشکلات فرهنگی و سازمانی ناشی از تفاوتهای فرهنگ شرکتی خود نیز مقابله کنند. هوندا بهعنوان شرکتی با فرهنگ متمرکز بر فناوری و قدرت در قوای محرکه، ممکن است با مقاومت داخلی در برابر ادغام با نیسان، که فرهنگ متفاوتی دارد، مواجه شود.
علاوه بر چالشهای داخلی، این ادغام ممکن است تحت بررسیهای نظارتی شدید در ایالات متحده قرار گیرد. دولت آمریکا ممکن است به دلیل نگرانیهای مربوط به رقابت و واردات خودرو، با این ادغام مخالفت کند. دونالد ترامپ، رئیسجمهور منتخب ایالات متحده، تهدید کرده است که بر روی خودروهای وارداتی تعرفههایی اعمال خواهد کرد.
سخن پایانی
در مجموع، احتمال ادغام هوندا و نیسان بهعنوان یک استراتژی برای مقابله با چالشهای جهانی و داخلی در صنعت خودروسازی ژاپن مطرح است. این ادغام، علاوه بر اینکه به کاهش هزینهها و تقویت رقابت در برابر تویوتا و سایر رقبای جهانی کمک خواهد کرد، همچنین نیاز به هماهنگی دقیق در جنبههای فرهنگی و نظارتی را اجتنابناپذیر میسازد.